GLAGOLJSKA PISMENOST
U HRVATA
- početak hrvatske glagoljske tradicije najvjerojatnije treba
povezati s progonom Metodovih učenik iz
Moravske nakon njegove smrti 885. g.
- postoji mogućnost da je glagoljice istovremeno prodrla s
juga, iz Makedonije i preko Duklje
- glagoljica je
kao slavensko pismo bila pogodna za bogoslužje na narodnom jeziku
- Rimokatolička crkva
propisivala je bogoslužje na latinskom,
pa se je zato često glagoljica nalazila na udaru Crkve koja ju je nastojala zabraniti
- iako su splitski crkveni sabori 925. g. i 1060. g. zabranjivali slavensko bogoslužje, ono
se održalo pa je 1248. g. papa Inocent IV. ipak odobrio upotrebu glagoljice u Hrvatskoj
- središte glagoljaškog pokreta bio je bizantski Krk i drugi
kvarnerski otoci, odakle se glagoljaštvo širilo i na okolna područja
- najpoznatiji glagoljski natpis je Bašćanska ploča, a važna je i Valunska
ploča, dvojezični (hrvatski i latinski) i dvopismeni (glagoljica i
latinica) spomenik
- vrijedi istaknuti i druge glagoljske spomenike: Plominski
i Krčki natpis, Senjska ploča, Grdoselski ulomak i Humski grafit
- svi ovi spomenici pripadaju prijelaznom razdoblju između oble (makedonske) i uglate (hrvatske) glagoljice
LATINSKA PISMENOST U
HRVATA
- tijekom VII. i VIII. st. latinska pismenost je potpuno zamrla na području pod
kontrolom hrvatskih vladara
- oskudni ulomci iz Zadra, Trogira i Splita pokazuju kontinuitet
latinske pismenost u dalmatinskim gradovima
- na području kneževine Hrvatske latinska pismenost će se
ponovno pojaviti u IX. st. posredstvom franačkih
misionara i dalmatinskih gradova
- latinski jezik je
prvotni jezik hrvatske pismenosti o čemu nam svjedoče najstariji kameni
natpisi s imenima hrvatskih vladara, dužnosnika i svećenika
- latinski jezik
bio je službeni jezik hrvatskog dvora,
o čemu nam govori i benediktinac
Gottschalk koji navodi kako se je s knezom
Trpimirom razgovarao na latinskom
jeziku
- najstariji tragovi rukopisa na istočnojadranskoj obali
potječu s kraja VIII. st. o čemu nam
svjedoči i Splitski evanđelistar
- do punog procvata pismenost dolazi tek osnivanjem benediktinskih samostana, iz čijih će
skriptorija proisteći najraniji primjerci hrvatske latinske pismenosti (Časoslov opatice Čike i Vekenegin evanđelistar (XI. st.), Trogirski evanđelistar (XII./XIII. st.))
BENEDIKTINSKI
SAMOSTANI - ŽARIŠTA KULTURE
- sredinom IX. st.
knez Trpimir gradi prvi
benediktinski samostan u Hrvatskoj, u Rižinicama
između Klisa i Solina, a jedan od opata bio je Teudebert (ime govori kako je došao s područja Franačke)
- do punog procvata benediktinskog redovništva dolazi tek u drugoj polovici XI. st. kada je
osnovano mnogo samostana (sv. Petra i sv. Nikole u Osoru, sv. Krševana u Zadru,
sv. Ivana Evanđelista u Biogradu na moru, sv. Stjepana pod Borovima u Splitu i
sv. Marije u Lokrumu)
- benediktinski samostani postaju prava žarišta pismenosti i kulture Hrvata
- neka od važnijih djela proizišla iz skriptorija samostana
su: Osorski i Vekenegin evanđelistar iz XI. st., kartular samostana sv. Marije u Zadru (svjedoči o Kolomanovoj
vlasti nad Zadrom) te Sumpetarski kartular
(izvor za hrvatsku društvenu povijest srednjeg vijeka)
- pismo kojim su benediktinci pisali bila je beneventana, pismo koja je rođeno u
benediktinskom skriptoriju u Monte
Cassinu, a iz tog pisma će se razviti dalmatinski
tip uglate beneventane
- uz beneventanu,
latinski dokumenti i spisi ranosrednjovjekovne Hrvatske pisali su se i karolinom
CRKVENO GRADITELJSTVO
- razdoblje vladavine narodnih vladara podudara se s
umjetničkim razdobljem predromanike
- predromanika se
je u Hrvatskoj najviše očitovala u graditeljstvu ujedinjavanjem građevinskih oblika preuzetih iz franačkog i bizantskog graditeljstva
1. Bizantski tipovi
- hrvatski graditelji od Bizanta preuzimaju centralni oblik crkvenih građevina s
kvadratnom ili kružnom tlocrtnom osnovom te način presvođenja građevina kupolom
- najpoznatija crkva centralnog
oblika u Hrvatskoj je crkva sv.
Donata u Zadru, s početka IX. st.
- šesterolisni
centralni tip javlja se na području od Splita do Zadra, a tlocrt mu
predstavlja kružna osnova sa šest
polukružnih apsida okolo (crkva sv. Trojice u Splitu, crkva sv. Marije Velike
u Trogiru, crkva sv. Mihovila u Pridrazi)
- sjevernodalmatinski
centralni tip prepoznatljiv je po svom centralnom središnjem dijelu,
presvođen kružnom ili ovalnom kupolom (crkva sv. Jurja u Rovanjskoj pod
Velebitom, a ostale tri se nalaze na zadarskom otočju)
- četverolisnom-križnom
tipu pripadaju crkva sv. Križa u Ninu i sv. Krševana na Krku
2. Franački tipovi
- franački utjecaj u hrvatskom graditeljstvu očituje se
crkvenim građevinama longitudinalnog
tipa
- najpoznatija i najočuvanija jednobrodna longitudinalna crkva jest crkva sv. Spasa na vrelu
Cetine (westwerk - građevina u
obliku tornja na zapadnom dijelu crkve)
- trobrodne crkve
se grade od XI. st., većih su dimenzija (crkva sv. Marije i Cecilije u
Biskupiji kod Knina (lokalitet Crkvina), crkva sv. Stjepana u Splitu, katedrala
u Biogradu)
- južnodalmatinski
kupolni tip razvio se na jugu Hrvatske, a u sebi sjedinjuje elemente franačkog i bizantskog graditeljstva,
prepoznatljiv je po izduženom pravokutnom prostoru koji je na sredini natkriven
kupolom (crkva sv. Petra u Omišu (lokalitet Priko), crkva sv. Mihajla u Stonu)
DVORSKO I STAMBENO
GRADITELJSTVO
- arheološka istraživanja u Klisu i Biaćima kraj
Trogira (mjestima gdje su stolovali hrvatski vladari) nisu mogla ustanoviti
radi li se o građevinama izgrađenim za tu svrhu ili su kao dvorovi bili
korišteni postojeći antički kompleksi
- stambeno graditeljstvo je vrlo slabo sačuvano zbog stalnih
pregrađivanja tijekom srednjeg vijeka, ali najrasprostranjeniji tip
predromaničkih kuća bila je uska
višekatnica u čijem se prizemlju nalazila konoba ili dućan, i imala je
barem dva stambena kata s po jednom prostorijom na svakoj razini
PLETERNA UMJETNOST
- unutrašnjost starohrvatskih crkava bila je ukrašena pleternom ornamentikom
- pleternu ornamentiku predstavljaju reljefni ukrasu u
obliku pletenih lozica, križeva, palmeta, rozeta, kuka i krugova
- pleterna umjetnost proizašla je iz kasnoantičke i ranokršćanske
tradicije, ali se u svom konačnom obliku približila ukusu i tradicijama
novih naroda brzo se šireći iz Italije u
susjedne krajeve
- hrvatsku pleternu ornamentiku izrađivali su domaći
majstori koji su se izučavali u Italiji
- u Dalmaciji pleter se javlja od početka IX. st. te ostaje u upotrebi puna tri stoljeća, kad nestaje pod utjecajem romaničke umjetnosti
- na području srednjovjekovne Hrvatske razlikujemo dvije faze u razvoju ove ornamentike
jer sve do druge polovice XI. st.
ona nije poznavala ljudski lik već samo ukrase
- pleterne prikaze
ljudskog lika nalazimo u evanđelju iz crkve sv. Nediljice te crkve sv.
Lovre u Zadru, a i na dijelu prozorskih rešetki prikazana je Bogorodica (u
Biskupiji kod Knina) te ploča s likom hrvatskog vladara iz splitske krstionice
Nema komentara:
Objavi komentar